Vaikka syöpä uhkaa, minä teen lupauksen

Olen onkologi, joka työskentelee Genolier Cancer Centerissä Sveitsissä ja olen Euroopan syöpäjärjestön (ECO) entinen puheenjohtaja. Ennen kaikkea olen kuitenkin aviomies, isä, isoisä, perheenjäsen ja ystävä. Synnyin Brasiliassa, jonne isoisäni oli lähtenyt Suomesta. Lukion jälkeen Sveitsissä menin naimisiin italialaisen kanssa, ja kaiken sen seurauksena ymmärrän seitsemää kieltä. Vuosien varrella minulla on ollut onni tavata monia kollegoita Kansainvälisen syöväntorjunnan liiton (UICC) maailmanlaajuisessa syöpäyhteisössä.

Kokemukseni ympäri maailmaa ovat saaneet minut hyvin tietoiseksi siitä, kuinka jokainen potilas on perheen, yhteisön ja yhteiskunnan jäsen. Olemme ihmisiä, ja riippumatta korteista, joita elämä on meille jakanut, on olemassa väistämättömiä inhimillisiä heikkouksia, jotka voivat koskea meitä kaikkia, sairaus on yksi niistä.

Jokainen hoitamani potilas on jättänyt minuun syvän ja pysyvän vaikutuksen. En vain muista heidän kasvonsa, muistan myös heidän ilonsa ja huolensa. Ja tuskan – ja toisinaan kuoleman – edessä tein hiljaisen lupauksen jokaiselle heistä.

Lupasin äidille, joka kärsi rintasyövästä, että autan löytämään ja jakamaan parhaita käytäntöjä kaikkien syöpätyyppien torjumiseksi. Joten minusta tuli Sharing Progress in Cancer Caren (SPCC) perustajajohtaja ja European School of Oncologyn (ESO) hallituksen jäsen.

Lupasin jo hauraalle isoäidille, etten anna vanhempien syöpäpotilaiden tulla unohdetuiksi. Siitä lähtien olen taistellut edistyneen geriatrisen onkologian puolesta ja olen tällä hetkellä hallituksen jäsenenä International Society for Geriatric Oncologyssa (SIOG), jonka luomisessa olen auttanut.

Lupasin isälle, jota rasitti vakava ahdistus ja kemoterapian aiheuttama pahoinvointi ja oksentelu, että tekisin oman osani turvatakseni fyysisen ja psykologisen tuen niille, jotka kohtaavat syövän pelottavan epävarmuuden. Olen siis nyt MASCC:n (Multinational Association for Supportive Care in Cancer) entinen puheenjohtaja.

Lupasin heille kaikille, että löydämme uusia ja parempia hoitomuotoja, parannuskeinoja – tai sitä lähimmän. Olen siis ollut Euroopan syöväntutkimus- ja hoitojärjestön (EORTC) ja European Society of Medical Oncology (ESMO) hallituksen jäsen.

Lupauksia annoin monia muita, ja potentiaali niiden toteuttamiseen piilee ryhmätyössä maailmanlaajuisen syöpäyhteisön kanssa.

Potilailta ei voi vaatia "kärsivällisyyttä". Aika ei ole koskaan heidän puolellaan. Sen sijaan, että ottaisimme askelia, juoskaamme kohti jotakin parempaa.

Pyydän Sinua äänestämään minut UICC: n johtokunnan jäseneksi. Uskon, että ympäri maailmaa työskentelevänä kansainvälisenä onkologina voin auttaa yhdistämään voimat, joita tarvitaan UICC: n tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka kaikki vastaavat omiani.

Finnish Contact Me Button